S elektrokolem na dovolenou? Ano, ale má to svá pravidla i omezení

Plánujete vzít si na dovolenou elektrokolo? Profesionální e-biker a ambasador Bosch eBike Systems Richard Gasperotti vám poradí, jak ho přepravit co nejbezpečněji. „Pozor si dejte hlavně na přísná pravidla v některých hromadných prostředcích,” říká ebiker.

Lépe za autem než na autě

Pokud jste byli zvyklí vozit klasická jízdní kola na střešních nosičích, s e-biky to nezkoušejte, a to z více důvodů. Střešní nosiče mívají omezenou nosnost, kterou elektrokola se svou vyšší hmotností skoro jistě překročí. Zdravé to není ani pro samotnou střechu auta a jeho podélné střešní nosiče – hagusy sloužící k uchycení nosičů kol. A do třetice platí, že i vyšší lidé mívají problém dostat kolo na střechu. A co teprve v případě, že by měli ve výšce manipulovat s elektrokolem o váze 20 i více kilogramů. Hrozí zranění nebo poškození e-biku i auta.

Nejlepší je pořídit si zadní nosič uzpůsobený k montáži na tažné zařízení – kouli. Při koupi opět zohledněte nosnost. Někteří výrobci nabízejí zesílené modely určené výslovně pro přepravu e-biků. Elektrokola na ně snadno umístíte a bezpečně zajistíte. Tím jsou chráněna jak před aerodynamickým odporem, čímž také šetříte palivo, tak relativně i před deštěm.

„Obecně se doporučuje nevozit elektrokola v průtrži kvůli ochraně elektrických obvodů. Když budete parkovat, nenechávejte je na prudkém slunci kvůli bezpečnosti akumulátorů. Pokud to umožňuje konstrukce elektrokola, akumulátor vyjměte a přepravujte uvnitř vozu. Opět platí, že ho nikdy dlouho nenechávejte v zaparkovaném voze vystaveném slunci. Hrozí jeho poškození. Kdybychom měli jít do detailů, ideální je přepravovat akumulátor nabitý v rozmezí cca 30 až 60 % jeho kapacity, což se doporučuje i pro dlouhodobé skladování,” vysvětluje zkušený ebiker a ambasador Bosch eBike Systems Richard Gasperotti.

A pozor – některé země jako např. Itálie vyžadují umístit na zadní nosič výraznou ceduli s reflexními pruhy!

Foto: Se svolením Bosch-eBike

Do vlaku raději s rezervací

Železniční přeprava je ideální a většina českých přepravců ji umožňuje. Přesto je dobré dát si na pár věcí pozor. Za prvé to není zadarmo. Pro elektrokolo – ostatně stejně jako pro klasické jízdní kolo – je nutné zakoupit speciální jízdenku. Vzhledem k rozměrům kol a omezené kapacitě vyžaduje většina přepravců rezervaci.

U Českých drah si můžete umístit elektrokolo do „svého” vagonu jako spoluzavazadlo, a to až do vyčerpání kapacity. Možné je též svěřit jej do přepravy ve zvláštním, k tomu určeném vagonu. Možnosti ověřte vždy dopředu pro konkrétní linku. Např. v aplikaci IDOS to poznáte snadno (pokud je u linky piktogram kola v kroužku, rezervace předem není nutná, je-li kolo v obdélníku, rezervace je powinna). Pokud jsou v přepravním prostoru háky, použijte je a své elektrokolo na ně zavěste za ráfek předního kola. Kdyby to było příliš těžké, určitě vám někdo pomůže.

„Dalším úskalím může být dostat e-bike do vlaku. Zatímco u nízkopodlažních souprav je to hračka a e-bike dovnitř snadno natlačíte, u vagonů se schůdky vás čeká souboj s gravitací a neochotnými dveřmi. Navíc za e-bike si celou dobu jízdy odpovídáte sami, mějte to pod kontrolou,” radí ebiker.

  • Regio Jet umožňuje přepravu elektrokol jen na linkách označených písmenem R (např. R8 Brno-Přerov-Ostrava-Bohumín). U jiných spojů kategorie RJ vám e-bike do vlaku nevezmou vůbec. Cena za přepravu je 30 Kč.
  • Leo Express je příjemný, protože má všechny vlaky nízkopodlažní a kola vozí vždy. I to má svůj háček. Prvním je kapacita omezená na 4 kola na 1 vlak. Druhým je limit rozměru a hmotnosti, přičemž oba parametry najdete na oficiálních stránkách. Cena za přepravu je 49 Kč.
  • Elektrokola vám přepraví také Arriva, a to na začátku nebo na konci soupravy. Omezení je dané kapacitou, která je obvykle 8 kol. Nástup je opět nízkopodlažní, a tím pádem komfortní. Jízdenku pro sebe a pro kolo zakoupíte také u průvodčího.

Letadlo vám ho nevezme

Zde je odpověď jednoduchá a smutná. Elektrokolo vám do letadla nevezmou. Zakazují to pravidla letecké asociace IATA. Hlavním důvodem je, že akumulátor e-biku je považován za rizikový předmět, a to bez ohledu na to, jde-li o skutečně potenciálně nebezpečný „noname” výrobek nebo moderní akumulátor, na jehož bezpečí dohlíží zabudovaná řídící jednotka. Pokud tedy na dovolenou cestujete letadlem a v destinaci toužíte po jízdě na e-biku, domluvte si půjčení na místě. To samé platí i pro cestování trajekty. Ani ty vám e-bike s baterií na palubu nevezmou.

Tip pro cestování bez obav: „Moderní elektrokola lze propojit s mobilní aplikací, jako je třeba eBike Flow App. Ta e-bike uzamkne a zablokuje zapnutí elektromotoru. Odemkne ho až ve chvíli, kdy budete s mobilem opět poblíž. Bosch eBike Systems umožňuje také uzamknout baterii, která tvoří velkou část e-biku a může dosáhnout ceny až 20 000 Kč. Uzamknutou baterii není možné využít ani v jiném elektrokole, a proto je pro zloděje bezcenná,” dodává Richard Gasperotti.

Tip navíc: Máte-li elektrokolo vybavené elektrickým řazením – přehazovačkou, před přepravou z ní vyjměte baterii. Zařízení uvnitř systému vnímá pohyb a myslí si, že jedete – to znamená, že zejména během delší cesty ji zcela vybije. Proto se snadno stane, že přijedete do své destinace a už před první jízdou musíte tuto baterii dobít.

Zdroje info: Autor, Richard Gasperotti, iata.org, idos.cz

Náhledové foto: Se svolením Bosch-eBike

Radek Štěpán

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.