Do přírody na elektrokole? 10 pravidel, která byste měli znát  

elektrokolo

Vyjet na kopec, na který byste se dříve sotva vyškrábali, prozkoumat lesní cesty daleko za městem nebo se bez námahy projet krajinou, kde i auto mívá problém. To vše je s moderním elektrokolem možné. Zatímco v roce 2018 tvořila elektrokola zhruba 10 % všech prodaných kol u nás, dnes je to cca už přes 40 %. Jen za rok 2023 se v Evropě prodalo přes 5 milionů elektrokol. S rostoucí oblibou ale přichází potřeba větší ohleduplnosti a zodpovědnosti – vůči přírodě, ostatním i vlastnímu zdraví. 

Richard Gasperotti, známý freeridový jezdec a ambasador značky Bosch eBike Systems, přináší desatero, které by si měl osvojit každý, kdo se s elektrokolem vydá mimo asfalt. Protože správný přístup znamená víc než jen pohodlnou jízdu – jedná se o zážitek, na který se nezapomíná.

Pěší mají vždy přednost

Představte si, že jdete lesem a zničehonic kolem vás prosviští cyklista. Nepříjemné, že? Proto platí základní pravidlo – když potkáte pěší, zpomalte. „Ideálně až na rychlost chůze, klidně pozdravte a projděte kolem s úsměvem. Nejenže tím zlepšíte reputaci všech cyklistů, ale často si i vysloužíte přátelské kývnutí zpět. A pokud se k někomu blížíte zezadu, dávejte o sobě vědět – i tichý ebike dokáže nepříjemně vylekat,“ radí Richard Gasperotti.

Jezděte jen tam, kde smíte

Přestože se s elektropohonem dostanete „všude“, neznamená, že všude smíte. V přírodních rezervacích, chráněných oblastech nebo u některých památek platí omezení nejen pro auta, ale i pro kola. „V Rakousku za jízdu po zakázané cestě hrozí pokuta až 500 eur – a podobná pravidla platí i u nás. Než vyrazíte, ověřte si trasu.“ Pomoci mohou i aplikace jako Mapy.cz nebo Outdooractive zohledňující omezení pro cyklisty.

elektrokolo

Foto: Se svolením Bosch eBike Systems

Než vyrazíte, zkontrolujte si baterii

Může to znít banálně, ale kolikrát se stalo, že jezdec ráno vyrazil… a po pár kilometrech zjistil, že v noci nebyla nabíječka zapojená do zásuvky. Proto platí: před každou jízdou si zkontrolujte baterii. Ujistěte se, že svítí všechny diody a že máte skutečně 100 %. A pokud plánujete delší trasu, přibalte si powerbanku nebo záložní baterii – existují i přídavné akupacky přímo na rám.

Plánujte podle dojezdu – a reálně

Dojezd elektrokola není jen o čísle na krabici. Záleží na terénu, hmotnosti jezdce, stylu jízdy i nastavení přípomoci. „Když šlapete na „turbo“, baterie ubývá podstatně rychleji. Stejně tak v kopcích nebo na podhuštěných pneumatikách. Proto doporučujeme: vyzkoušejte si elektrokolo na kratších trasách, než se vydáte do hor. Poznáte tak jeho chování a naučíte se plánovat trasu s rezervou.“

Nepodceňte cestu dolů

Nahoru to díky motoru zvládne skoro každý. Ale dolů? Tam už je to často o zkušenostech. Strmý sjezd na lesní cestě může být pro začátečníka noční můra. Než vyrazíte do výšek, ujistěte se, že zvládnete i sjezd – nebo si trasu pečlivě naplánujte tak, aby vedla bezpečně zpět.

Nepoužívejte zbytečně těžké převody

Jízda na nejtěžší převod a maximální přípomoc možná vypadá pohodlně, ale ničí baterii i celý pohon. Přetížený řetěz, pastorky i motor vám to vrátí v podobě drahého servisu. Chovejte se k elektrokolu s respektem – šlapejte s rozumem a nezatěžujte ho víc, než je třeba.

Šlapejte efektivně: kadence je klíč

„Ideální frekvence šlapání je 60–80 otáček za minutu. Tím šetříte motor, prodlužujete dojezd a zároveň aktivujete kardiovaskulární systém. To znamená, že děláte něco pro své zdraví. A to je přece jedna z hlavních motivací, proč vyrážíme do přírody.“

Správná pozice nohou = větší stabilita

Na pedály patří chodidla tak, aby třetina nohy byla před osou a dvě třetiny za ní. Nešlapejte jen špičkami ani patami. Špatná pozice může vést nejen k bolestem kolen, ale i k horší ovladatelnosti kola. A pozor – špičky nohou by měly směřovat rovně – žádné „A“ nebo „V“.

elektrokolo

Foto: Se svolením Bosch eBike Systems

Brzděte s citem – a oběma brzdami

Zadní brzda zpomaluje, přední zastavuje – a tvoří až 70 % brzdného výkonu. Ale jen když ji použijete správně. „Prudké brzdění přední brzdou ve sjezdu může znamenat pád. Proto brzděte oběma brzdami současně, s rozvahou a s předstihem. Moderní elektrokola už dnes nabízí i brzdový asistent ABS, který rozloží sílu mezi obě kola a minimalizuje riziko smyku.“

Nepřeřazujte pod zátěží

Motorová přípomoc dokáže šlapání znásobit – a právě proto byste neměli měnit převod v plném záběru. Řetěz je pak extrémně namáhaný a hrozí jeho přetržení. „Změnu režimu přípomoci také provádějte včas. Ne až ve chvíli, kdy je pozdě. Platí: předvídejte, plánujte a nechte elektrokolo pracovat s vámi, ne proti vám,“ dodává Richard Gasperotti.

Tipy na trasy, bezpečnostní doporučení, testy a novinky najdete na www.ebikebezpecne.cz. Objevujte přírodu s elektrokolem, ale s respektem – k sobě, ostatním i místům, kam vás doveze.

Zdroje info: Autor, Richard Gasperotti, ebikebezpecne.cz

Náhledové foto: Se svolením Bosch eBike Systems

Radek Štěpán

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.