Chytré technologie mění zimní údržbu. Silničáři díky datům předvídají, kde hrozí náledí
Zimní měsíce jsou pro silničáře každoročně zkouškou připravenosti i přesnosti. V době, kdy se počasí může během hodin dramaticky změnit, hraje klíčovou roli rychlost rozhodování a efektivní nasazení techniky. Stále větší roli v tom dnes hrají chytrá řešení, senzory a digitální platformy, které propojují data z meteostanic, kamer a sledování vozidel. Díky nim lze reagovat dříve, než se problém na vozovce vůbec objeví.
Prediktivní údržba. Zasáhnout dřív, než přijdou problémy
Tradiční zimní údržba byla dlouhá léta založena hlavně na zkušenostech dispečerů a klasických předpovědích počasí. Dnes se ale do hry dostává prediktivní údržba – systém, který na základě dat dokáže předvídat riziková místa se sněhem či náledím a plánovat výjezdy posypových vozidel s předstihem.
„Meteorologická čidla zabudovaná přímo do vozovek měří teplotu a vlhkost povrchu, kamery sledují intenzitu dopravy a hustotu provozu. Všechna tato data se propojují v reálném čase a systém dokáže upozornit na místa, kde se začne tvořit námraza nebo kde hrozí sněhové jazyky. Výsledkem je cílenější údržba, která šetří náklady, zrychluje reakci, a především zvyšuje bezpečnost řidičů,“ říká Robert Knap ze společnosti VARS Brno.
Prediktivní systémy dnes testují či využívají různí správci komunikací včetně Ředitelství silnic a dálnic. Například systém ISUDaS dokáže vyhodnocovat, zda byl výjezd techniky přiměřený reálným podmínkám. Tím se minimalizují zbytečné zásahy a snižuje ekologická stopa posypových materiálů.
Foto: Se svolením VARS Brno
Data pomáhají i řidičům a záchranářům
Moderní digitální infrastruktura nemá přínos jen pro samotné silničáře. Informace o stavu vozovek, uzavírkách či výtlucích dnes často putují i do veřejně dostupných aplikací jako Waze, Mapy.cz nebo Google Maps, takže se o nich dozvědí i řidiči. Ti tak mohou upravit trasu nebo styl jízdy ještě předtím, než na problém narazí.
Na stejné datové toky jsou navíc napojeny i složky integrovaného záchranného systému, které díky tomu dokážou reagovat na mimořádné události bez zpoždění a s přesnějšími informacemi o situaci v terénu.
Foto: Se svolením VARS Brno
Foto: Se svolením VARS Brno
Vysočina jako příklad digitalizace v praxi
Příklad regionu, který posunul správu silnic na digitální úroveň, je Kraj Vysočina. Tamní Krajská správa a údržba silnic (KSÚSV) nedávno spustila systém INFRA-FIM, vyvinutý společností VARS Brno. Nový informační systém propojuje pasportizaci a údržbu majetku, meteorologická data i monitoring vozidel údržby. Silničáři tak mají přehled o každém kilometru krajských komunikací – včetně aktuálního stavu vozovky, mostů nebo doprovodné infrastruktury.
INFRA-FIM navíc umožňuje sdílení vybraných dat s obcemi, složkami IZS i veřejností. Starostové tak mohou sledovat mapy plánovaných oprav, občané si mohou ověřit průjezdnost, a kraj má okamžitý přehled o probíhající údržbě.
Budoucnost silnic je digitální
„Prediktivní údržba přináší nový rozměr péče o infrastrukturu. Umožňuje správcům sledovat vývoj závad dříve, než jsou patrné pouhým okem, a reagovat na výkyvy počasí v reálném čase. Ať už jde o letní přehřátí asfaltu nebo zimní náledí,“ říká Robert Knap a dodává: „Zimní údržba se tak pomalu mění z reaktivního boje s následky na proaktivní systém, který dokáže nepříznivým situacím předcházet. A právě to může do budoucna znamenat nejen úsporu nákladů, ale především bezpečnější jízdu pro všechny řidiče na českých silnicích.“
Zdroje info: Autor, Robert Knap, https://www.ksusv.cz/, https://www.vars.cz/
Náhledové foto: Se svolením VARS Brno
Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.


