Inteligentní omezování rychlosti povinně i pro motocykly

auto

Od poloviny příštího roku začne platit nařízení EU o systému ISA, tedy o inteligentním omezování rychlosti, pro nově vyráběné osobní automobily. Nyní však EU přichází i s nápadem povinného omezováním rychlosti u motocyklů. Když už řada motocyklů má tempomaty, tak proč je nevyužít. Jedná se o správný krok nebo může být v případě motocyklů spíše ke škodě?

Představitelé motocyklové asociace FEMA jsou však proti plánu EU zavést tento systém povinně i u motocyklů. A proč? Odpověď je naprosto jednoduchá. Podle zástupců motocyklové asociace může totiž ISA v případě motocyklů napáchat v podstatě více škody než užitku. Jakákoliv neočekávaná reakce motocyklu, která povede ke snížení rychlosti nebo jiné reakci může mít negativní dopad na stabilitu motocyklu či reakce řidiče.

 

Bezpečnostní systémy mohou předcházet vážným nehodám

ISA, neboli Inteligent Speed Assistance, je systém inteligentního přizpůsobení rychlosti. Ten má řidiče varovat při překročení maximální rychlosti. U dopravního prostředku může být navíc, díky tomuto systému, automaticky snížena aktuální rychlost vozidla. V praxi by to znamenalo, že by omezovače rychlosti měly fungovat tam, kde je nařízena nižší rychlost, tedy především v obcích a nejrůznějších dalších úsecích. Do budoucna jde o to, aby zařízení (automobil či motocykl) převzalo částečně kontrolu za řidiče. Mnoho vážných nehod na silnicích je totiž způsobeno selháním lidského faktoru. Elektronické systémy by totiž měly být spolehlivější než reakce člověka.

noční dálniceFoto: Pixabay

Jak systém ISA funguje?

Aby bezpečnostní systémy fungovaly tak jak mají, měl by být dopravní prostředek neustále připojen k internetu. ISA ke svému fungování využívá další systémy, kterými jsou:

  • GPS
  • Radarový systém
  • Optický kamerový systém
  • Palubní rychloměr

Proč EU nařizuje povinné inteligentní omezovače rychlosti?

EU se k tomuto kroku uchyluje především díky svým plánům na snížení počtu nehod a úmrtí na silnicích. Do roku 2030  chce dosáhnout snížení počtu úmrtí o 50% oproti aktuálnímu stavu. Přitom je nutné podotknout, že evropské silnice již nyní patří k těm nejbezpečnějším na světě. V posledních desítkách let se navíc podařilo snížit počet zemřelých na silnicích o řadu desítek procent.

Otázkou zůstává, zda-li by nebylo vhodnější investovat více času a energie do rozvoje kvalitních vzdělávacích systémů pro řidiče. V opačném případě bude hrozit, že do budoucna budou dopravní prostředky zahlceny takovým množstvím nejrůznějších systémů, že posádka ztratí absolutně jakýkoliv požitek z jízdy.

 

 

 

Zdroj info: https://motosvet.cz/novinky/1200-eu-chce-povinne-inteligentni-omezovace-rychlosti-pro-motocykly-motocyklova-asociace-se-bouri.html

Zdroj info: https://bike-mania.cz/inteligentni-omezovace-rychlosti-na-motocyklech-podle-eu-motorkari-se-zlobi/

Náhledové foto: Pikwizard

Ráda cestuji a o své zážitky se podělím i s vámi.