Lokální spoj

Konec vlakové regionální dopravy? Poslanci mohou odříznout obce

Možná zní nadpis poněkud nadneseně, ale může se stát smutnou realitou. Poslanci mají schvalovat novelu drážního zákona, která s sebou bezesporu nese různá úskalí. Svaz měst a obcí ČR ji razantně odmítá. Podle této organizace by mohla odříznout mnoho malých obcí od dopravního spojení s okolím. Regionální trasy jsou dle svazu ohrožené.

Zakonzervování tratí

Přesně tento termín se uvádí v této novele. Spousta obcí bojuje za jakékoli zachování aktuálního dopravního spojení. S oním spojením zakonzervování tratí by tomu mohlo být úplně jinak. Návrh bere v potaz fakt, že postačí, když bude zachován železniční spodek, což představují propustky a násep. Klidně mohou být odstraněné kolejnice, pražce a také štěrkové lože. A obnova takovýchto tratí? ta je samozřejmě spíše ve hvězdách než kde jinde.

Koleje

Koleje: Zdroj obrázku Pixabay.com

Kdo rozhodne o zakonzervování tratí?

Samotná správa železnice. Stane se tak v případě, že po dané trati nebude jezdit ročně méně než 1 500 osobních vlaků a 12 vlaků nákladních. Jestliže dojde ke splnění jedné z podmínek, železniční úsek se může stát minulostí. Dosud se tato problematika řešila na úrovni samospráv a krajů. Rozhodovací pravomoc tak bude jen na jednom subjektu.   

Svaz hovoří o zneužití mimořádného stavu

Svaz měst a obcí ČR považuje tento návrh za likvidační. také se hovoří o tom, že jde o zneužití aktuálního mimořádného stavu, kdy se zákonodárci ve velkém věnují spíše problematice pandemie. Předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl hovořil o tom, že návrh může bez větší pozornosti projít a na infrastruktuře vzniknou nenávratné škody. Zachování dopravní obslužnosti by přitom mělo být prioritou.

Lokální spoj: Zdroj náhledového obrázku Pixabay.com

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.

12 komentářů

  1. Kérkonoš Odpovědět

    Některým spojům odzvonilo už v době, když se lid této země rozhodl, že s komunistama zlikviduje i již vybudovanou infrastrukturu a zprivatizuje podniky ve městech, kam tyto spoje vedly a kvůli kterým byly původně vybudovány.
    Takže neni divu, že chtějí zakonzervovat tratě, které komunisti postavili třeba kvůli papírně v nějaký zadeli, která už 30 let nefunguje.
    Já se spíš divím, že je budou rušit až v dnešní době, mělo se to udělat už dávno a nahradit autobusovou dopravou.

  2. Karel Vojtíšek Odpovědět

    Při správné organizaci dokáže železnice úžasné výkony a je levnější, než kamiony a autobusy. Jenomže to by ji museli řídit odborníci a ne političtí pracovníci.

    1. Kérkonoš Odpovědět

      Haló! Vstávat! Tady nejde o řízení, tady jde o to, že se vlakama už moc nejezdí a některé tratě vedou do míst, kam by je dneska nikdo normální nepostavil.
      Bože nikdo vám přece nechce rušit spoj Praha – Vídeň, ale spíš Mokrá Lhota – Vlčí Důl…..Tam nikdy nepovede železnice levnější než autobus, ani kdyby to řídili všichni superhrdinové od Marvellu……

  3. Petr Macháček Odpovědět

    Problém jsou reálné náklady na údržbu a opravy tratě pokud se budou účtovat tak cena nebude konkurenční

    1. josefina Odpovědět

      Drážní náklady na údržbu má pod palcem státní firma.Pokud by to samé bylo pod palcem státu u silniční dopravy,tak se vám protočí kukadla,neboť náklady na dopravu na silnicích je mnohokrát větší než u železnice..nejde jen o pohonné hmoty,jejich výroba,distribuce,jde o údržbu silnic,dálnic,ekologii ani neřeším,tam jde o totální ničení zdraví a přírody miliony motorů aut,kamionů,náklaďáků..ovšem naftařské,automobilové,kamionové loby má neomezenou moc,hlavně mezi politiky.Bohužel,jdem tou nejhorší cestou a do pekel…

      1. Kérkonoš Odpovědět

        Ano silniční doprava je dražší, ale neni dražší, když srovnáváte vlakovou soupravu a microbus, když v obojím jezdí maximálně 2 báby jednou za uherák.
        Navíc vlak nepokryje celou oblast kterou projíždí, stále je třeba další doprava, aby svezla lidi z okolních obcí, kterými vlak neprojíždí.
        Všechny tyhle nevytížené dopravní spoje jezdí úplně zbytečně, jen aby občas svezly nějakou babku k doktorovi nebo na nákup, a to je jako ekologické?
        Nebo snad chcete zrušit autobusy a postavit železnici do každý osady lovců mamutů, nebo co?
        Nechápu proč by v takových místech nemohly zajištovat dopravu pouze autobusy, když tam stejně jezdí?
        V dešní situaci si akorát autobus dělí práci s vlakem, v každym jedou tři lidi, místo aby všichni jeli jedním druhem dopravy, to je fakt vrchol ekologie…………

      2. Kérkonoš Odpovědět

        Ještě k tomu vašemu palci.
        Nevím co děláte za práci, ale v oblasti obchodu to asi nebude.
        Jinak byste nemohla tvrdit, že má někdo náklady ,,pod palcem,, takhle to v tržní ekonomice nefunguje a vaše náklady mají vždy pod palcem tak maximálně vaši dodavatelé a dopravci a samozřejmě ti dobytci v bankách a kdesi na Wall Street, a jelikož už nežijeme v době, kdy vám uran natěží zdarma političtí vězni a rovněž od něj postaví koleje třeba do Ulanbátaru, tak i státní firma musí uvažovat tržně a né jako ožralej vítěz jackpotu sportky.
        Pokud vám náklady na správu železnic přijdou neúměrně vysoké, pátrejte po korupci, ale nemíchejte do toho úplně jiné způsoby dopravy, které vlaky nemůžou nikdy nahradit.
        Ano, náklady na údržbu silnic a dálnic jsou mnohem vyšší, asi zřejmě proto, že silnice vedou do každé díry a kdyby měla vést do každé díry železnice, tak tu zbydou dva stromy a tři srnky, které budou zmateně běhat na posledním palouku mezi sítí silnic a železnic.
        Holt už nežijeme v době kde bylo všechno ,,na věčné časy,, ať už se Sovětským Svazem, Komunistickou stranou, nebo žigulama a trabantama, aby stálo za to rozvíjet železniční síť někam, kde už za 20 let nemusí být ani noha, i když je tam dneska třeba obří město plechovejch hal, kam jezdí 50 000 lidí denně do práce, natožpak aby se udržovaly nějaký tratě z vidlákova do vidlákova a zpět.
        Některé regiony se vzmáhají a zase jiné upadají, tak se nedivte, že managemnet státní firmy se chová tak ,,hloupě,, že chce ušetřit na dlouhodobě nevytížených železničních spojích.

    1. Kérkonoš Odpovědět

      To už radši ojetýho fiata ne? Víš kolik stojí psí spřežení i se sáněma? Já taky ne, ale pochybuju že to bude míň než za Tipo z roku 1999.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *