train

Transsibiřská magistrála aneb co jste o ní nevěděli

Tato možnost cestování po Rusku určitě není milovníkům dobrodružství a nejrůznějších zážitků úplně neznámá. Možná však nevíte, jaké zajímavosti se k tomuto nevšednímu způsobu cestování váží.

Transsibiřskou magistrálou můžete bez nadsázky projet prakticky celé Rusko. Dnes je možné urazit trasu z Moskvy do Vladivostoku v lůžkovém vagónu za pouhý týden!

Sen jednoho cara

S myšlenkou na tak gigantické dílo přišel jako první car Alexandrem III. v roce 1889. Bohužel bylo třeba vyřešit celou řadu logistických obtíží a nedostatků, takže se zahájení stavby poněkud protáhlo. A celá trasa byla dokončena až v roce 1916.

Najednou se stavělo více úseků – hned sedm a dohromady na nich pracovalo více než 62 000 dělníků – povětšinou šlo o vězně, takže o pracovní síly nebyla nouze. Ovšem se zahájením provozu se na dokončení trati nečekalo ani náhodou. První vlak začal brázdit koleje už v roce 1903 – to je celých 13 let před dokončením celé železnice!

Transsibiřská magistrála včera a dnes

První vlaky se pohyboval rychlostí asi třicet kilometrů za hodinu a z Moskvy do Vladivostoku byste se díky tomu dostali za dlouhé čtyři týdny. Dnes je tato doba asi čtyřikrát kratší. Lví podíl na tom má i fakt, že zatímco dřív bylo nutné při cestě přes Bajkal nastoupit na trajekt, dnes jeho břehy protíná několik viaduktů, mostů a železničních tratí, takže se není třeba zdržovat.

Pokud byste si mohli dovolit cestovat na samém začátku první třídou, nevycházeli byste z údivu. Mohli byste využít třeba tělocvičnu, mramorovou koupelnu nebo rozsáhlou knihovnu. I když dnes první třída nabízí stále velký luxus, s něčím podobným rozhodně soupeřit nemůže. Ale kaviár v jídelním voze dostanete v každém případě – jen si za něj musíte adekvátně připlatit. Na trase najdete také spoustu zajímavých turistických cílů – např. Kreml nebo Jekatěrinburg.

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.

8 komentářů

  1. jan rich Odpovědět

    Když se car zabejčí,tak se věci pohnou.Nechci domyslet,jak dlouho bychom realizovali nápad propojit naše území tunelem s pobřežím Jaderského moře.

  2. Ondřej Kalina Odpovědět

    Tomu říkáte zajímavosti? Našel jsem asi 5 stránek, kde je toho uvedeno mnohem víc, dokonce v češtině, aby autor nemusel nic překládat . . .

    Doporučil bych méně článků s více obsahem.

  3. Kerim Odpovědět

    car Alexandr III založlil nevolnické pracovní gulagy na sibiři kde pracovali ruští občané nevolníci na stavbě magistrály
    tento car také prodal USA Aljašku za uboze směšnou cenu a peníze použil pro vlastní potřebu
    nabízel USA ještě Kurily…ty však USA odmítli a odůvodněním že se jedná o naprostou pustinu

    1. Lukavský Jaromír Odpovědět

      „car také prodal USA Aljašku za uboze směšnou cenu“ no co byste dělal, kdybyste zdědil velkou farmu v Austrálii? Asi také prodal a moc nesmlouval. Spojení s Aljaškou prakticky nebylo a byl to majetek poněkud z ruky a téměř nevyužitelný. Tydlecty starosti a Róčildovy prachy na mou hlavu. J.L. end

  4. Dana Odpovědět

    Dobrý. Chtěla bych se zeptat ohledně víza. Vyřizujete klasicky nebo online? Já jsem totiž narazila na toto rusko-viza.cz/ a nevím jestli za mě opravdu vyřídí vše. Děkuji.

    1. Věra Odpovědět

      Dobrý den, víza jsem si vyřídila online na CRC Holding a naprostá spokojenost. Myslím že za 2500 Kč.

  5. Radek Odpovědět

    Jen bych upravil, že mosty a viadukty na zkrácení trati nemají žádný podíl, protože transsib vede pod Bajkakem. Od výtoku řeky Irkutsk na jih na východním břehu sice je trať, ale to je jen lokálka hlavně pro výletníky. Přes Bajkal žádný most nevede. Sice jsem tam byl v roce 2005, kdy jsme jeli z Vladivostoku transsibem a pak bajkalsko-amurskou magistrálou na sever Bajkalu a potom lodí na jih, ale pochybuju, že by od té doby nějaký most postavili. I když v Rusku je možné všechno 🙂

    1. Radek Odpovědět

      Tím pod Bajkalem myslím na jižním konci, ne tunelem pod vodou 😊 Aby mě někdo nechytal za slovo…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *