Transsibiřská magistrála aneb co jste o ní nevěděli

Tato možnost cestování po Rusku určitě není milovníkům dobrodružství a nejrůznějších zážitků úplně neznámá. Možná však nevíte, jaké zajímavosti se k tomuto nevšednímu způsobu cestování váží.

Transsibiřskou magistrálou můžete bez nadsázky projet prakticky celé Rusko. Dnes je možné urazit trasu z Moskvy do Vladivostoku v lůžkovém vagónu za pouhý týden!

Sen jednoho cara

S myšlenkou na tak gigantické dílo přišel jako první car Alexandrem III. v roce 1889. Bohužel bylo třeba vyřešit celou řadu logistických obtíží a nedostatků, takže se zahájení stavby poněkud protáhlo. A celá trasa byla dokončena až v roce 1916.

Najednou se stavělo více úseků – hned sedm a dohromady na nich pracovalo více než 62 000 dělníků – povětšinou šlo o vězně, takže o pracovní síly nebyla nouze. Ovšem se zahájením provozu se na dokončení trati nečekalo ani náhodou. První vlak začal brázdit koleje už v roce 1903 – to je celých 13 let před dokončením celé železnice!

Transsibiřská magistrála včera a dnes

První vlaky se pohyboval rychlostí asi třicet kilometrů za hodinu a z Moskvy do Vladivostoku byste se díky tomu dostali za dlouhé čtyři týdny. Dnes je tato doba asi čtyřikrát kratší. Lví podíl na tom má i fakt, že zatímco dřív bylo nutné při cestě přes Bajkal nastoupit na trajekt, dnes jeho břehy protíná několik viaduktů, mostů a železničních tratí, takže se není třeba zdržovat.

Pokud byste si mohli dovolit cestovat na samém začátku první třídou, nevycházeli byste z údivu. Mohli byste využít třeba tělocvičnu, mramorovou koupelnu nebo rozsáhlou knihovnu. I když dnes první třída nabízí stále velký luxus, s něčím podobným rozhodně soupeřit nemůže. Ale kaviár v jídelním voze dostanete v každém případě – jen si za něj musíte adekvátně připlatit. Na trase najdete také spoustu zajímavých turistických cílů – např. Kreml nebo Jekatěrinburg.

siffera@centrum.cz'

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.

3 komentáře

  1. rich@seznam.cz'jan rich Odpovědět

    Když se car zabejčí,tak se věci pohnou.Nechci domyslet,jak dlouho bychom realizovali nápad propojit naše území tunelem s pobřežím Jaderského moře.

  2. on.kal@seznam.cz'Ondřej Kalina Odpovědět

    Tomu říkáte zajímavosti? Našel jsem asi 5 stránek, kde je toho uvedeno mnohem víc, dokonce v češtině, aby autor nemusel nic překládat . . .

    Doporučil bych méně článků s více obsahem.

  3. heydukmiroslav@seznam.cz'Kerim Odpovědět

    car Alexandr III založlil nevolnické pracovní gulagy na sibiři kde pracovali ruští občané nevolníci na stavbě magistrály
    tento car také prodal USA Aljašku za uboze směšnou cenu a peníze použil pro vlastní potřebu
    nabízel USA ještě Kurily…ty však USA odmítli a odůvodněním že se jedná o naprostou pustinu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *