dítě ve vlaku

Než jezdit po prázdnu, raději seškrtají spoje – něco je však přece jenom jinak, než na jaře

Nedávné uzavření škol bylo onou příslovečnou poslední kapkou, která donutila mnoho provozovatelů dopravních spojů k dlouho oddalovanému kroku. Jízdní řády proto v minulých dnech seznaly značných změn.

A kterých dopravců se to týká? Prakticky všech. Osekány byly zejména turistické linky, školní spoje, ale také ty večerní nebo noční. A aby toho nebylo málo, je třeba se v řadě krajů již nejméně týden řídit prázdninovými jízdními řády. Není divu, že je řada cestujících na autobusových nebo vlakových zastávkách značně zmatená.

Oproti jaru se dočkáme změn

Zatímco v jarních měsících to jako první „odnesly“ vlakové spoje, podzimní situace je přesně opačná. Mnohem více se totiž dotýká těch autobusových. Možná zčásti i proto, že se provozovatelům vlaků podařilo na některých místech optimalizovat své náklady a snížení počtu cestujících tak pro ně není tak drastické jako na jaře.

Například Arriva se nechala slyšet, že její autobusy a vlaky (tzn. před omezením) jsou vytíženy jen na nějakých 30 %. A podobně jsou na tom i České dráhy, které hovoří o „stále klesající křivce poptávky.“ Ono se vlastně není čemu divit. Většina památek a turistických cílů je zavřena, firmy zrušily většinu setkávání mezi pobočkami, pracovní schůzky se odehrávají online, děti sedí doma (a řada jejich rodičů též)…

Jezdit po prázdnu znamená velkou ztrátu

Leckdy omezení poptávají i samotné kraje, které přispívají na dovoz dotovaných linek. Samozřejmě. Proč platit za něco, co není využíváno. Ušetřené peníze se zcela jistě budou hodit jinde. Týká se to prakticky celé ČR, nejmenší omezení jsou zatím v kraji Karlovarském nebo Ústeckém. Tady o zavedení prázdninového provozu nemluví, odvolávají se totiž na potřeby rodičů, kteří mají své děti v mateřinkách. A ti se samozřejmě musí do svých „vzdělávacích ústavů“ nějak dostat.

Vzhledem k tomu, že stát zatím uzávěrku školek neplánuje (byť nedávno odstranil z výjimek školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami), se nejspíš situace v dohledné době měnit nebude.

Které spoje si už neužijete

Naopak noční spoje se rušily v rámci ČR víceméně plošně. A totéž platí i o specializovaných turistických linkách. Týká se to například oblíbeného turistického spěšné vlaku mezi Prahou, Jičínem a Turnovem (provozuje ČD).

Nejmenší a největší rekordman

A jaká je situace v jednotlivých krajích? Pokud se podíváme na obsazenost spojů, vede stále ten Středočeský. Díky silnému systému příměstských spojů je tu omezení jen minimální. Podle odhadů se zmíněné školní spoje nebo noční linky podílí na celkovém objemu dopravy jen z jednoho procenta.

O jednu nulu více si pak musí připsat Zlínský kraj, kde je situace v dopravě aktuálně nejhorší. Kvůli nejmenší obsazenosti bylo zrušeno cca 10 % spojů a není vyloučeno, že další budou následovat.

Velká úspora? Vlastně ani ne

I když dopravci hovoří zejména o minimalizaci finančních ztrát, ve skutečnosti to s nimi není tak jednoduché. I když vlak či autobus nejezdí, stále je nutné hradit náklady, jež jsou s vozidlem spojeny. Příliš se neušetří ani na mzdách pro řidiče („sáhnout“ lze prakticky jen na jejich bonusovou složku). Železniční doprava má oproti té silniční o jednu úsporu více – u odstavených spojů se totiž vyhne poplatku za dopravní cestu. Ale to je asi tak vše.

Takže pokud patříte do kraje, který kvůli pandemii Covidu-19 rušil část spojů a těšíte se, že kvůli tomu nebude třeba příští rok kompenzovat příliš velké ztráty, zklameme vás. Zdražení veřejné dopravy, o kterém se v posledních měsících hojně mluví, se vám ani tak nejspíš nevyhne.

Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *