IM000204.JPG

Úzkokolejky v Česku: Dvě v Čechách a jedna ve Slezsku poskytnou nevšední zážitek obdivovatelům vlaků

Výlet vlakem má své kouzlo, které je znásobené, jedná-li se o zajímavou trať. Úzkorozchodné neboli úzkokolejné dráhy v tuzemsku, které jsou stále v provozu, nabízejí možnost se svézt pěknou krajinou a vychutnat si jízdu třeba s parní lokomotivou. Kde je najdete?

Úzkokolejky versus normální rozchod

Boom pro úzkokolejné dráhy byl v 19. století, kdy začaly vznikat jako houby po dešti. Důvod byl zcela prostý. Úzkokolejky byly vybudovány v místě, kde bylo nutné přepravovat těžký náklad, ale železnice s normálním rozchodem by byla příliš nákladná. Dodnes některé fungují v areálech průmyslových podniků nebo v dolech. Přepravou osob se však nezabývaly, až tedy na některé výjimky, jež slouží dodnes. Lesní dráhy se využívaly třeba v Jeseníkách při těžbě dřeva. Oblast Branná – Františkov – Nové Losiny byla jimi přímo protkána.

Trať 228: Úzkokolejka Obrataň – Kamenice nad Lipou – Jindřichův Hradec

Jindřichův Hradec spojuje s obcí Obrataň úzkokolejná dráha o délce 46 kilometrů. Nese označení trať 228. Její pravidelný provoz byl zahájen už v roce 1906 s parními lokomotivami, které po druhé světové válce nahrazeny motorovými. Kdo se rozhodne pro cestování po této trati, bude míjet v zalesněném kraji jihočeských rybníků malebná nádraží, ve kterých je možné se nechat ubytovat. Na dráze se používají klasické kartonové jízdenky, takže staromilci si budou moct nostalgicky zavzpomínat.

Českou Kanadou. Foto: Wikimedia Commons / Autor: Jiří Bernard / https://web.archive.org/web/20161102163651/http://www.panoramio.com/photo/114991739

Trať 229: Úzkokolejka Nová Bystřice – Jindřichův Hradec

Z Jindřichova Hradec vede ještě jedna úzkokolejná dráha. Zaveze vás až do Nové Bystřice. Její označení v jízdním řádu je trať 229. V letní sezónu bývají vypraveny historické vagóny s parní lokomotivou. I tato dráha vede zajímavou krajinou zvanou Česká Kanada, hezkou na pohled, kterou je možné si vychutnat i díky pomalé jízdě vlaku. Ten projíždí také kempem Osika na břehu stejnojmenného rybníka, kde je vítanou atrakcí pro zde ubytované milovníky vodních radovánek. Cestu končí v Nové Bystřice, ospalém městečku nedaleko rakouských hranic.

Úzkokolejka Třemešná – Osoblaha

Dosud funkční úzkokolejka je také na Moravě v Osoblažském výběžku. Vede z Osoblahy do Třemešné, a to většinou do kopce, takže nadšenci parních vlaků si jízdu náležitě užijí, protože lokomotiva obvykle burácí na plný výkon. S sebou do vlaku je možné si vzít i domácího mazlíčku. Místní říkají, že zajímavější je cesta z Osoblahy do Třemešné, právě kvůli stoupání do kopce než naopak. Je také o něco delší, protože ve Slezských Rudolticích musí lokomotiva doplnit zásobu vody, jež je pro jízdu nezbytná. Čekání si mohou turisté zpestřit prohlídkou lokomotivy i Pivního vagonu. Na trati jezdí také motorové vlaky, které jsou o víkendech zpestřené komentářem průvodců.

Zdroj info: wikipedia.cz

Zastávka Kaproun. Náhledové foto: Wikimedia Commons / Autor: Harold / https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kaproun,_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5,_vlak_s_lokomotivou_U_46.001.jpg

U nás i za hranicemi je tolik zajímavých míst, která stojí za to být navštívena. A proto vás chci s nimi seznamovat.

2 komentáře

  1. Daniel Vítek Odpovědět

    Ale to jsou slabé znalosti – kde se píše o trati Kolínská řepařská drážka a Mladějovská dráha typické úzkokolejky – ach jo, nejdřív hledat, pak psát

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *