kolo4

Co by mělo mít kolo pro perfektní sjíždění horských stezek

Už víte, že si letos dovolenou v zahraničí odpustíte a o to víc si chcete užít tu v ČR? Nebo už delší dobu pendlujete po nejrůznějších terénních trasách a začínáte zjišťovat, že vám vaše běžné kolo nestačí? Poradíme, zda si z kategorií těch horských pořídit „pevňák“ nebo „celopéro“.

Při výběru záleží na množství faktorů. Musíte si tak trochu dělat pořádek v tom, jakým terénem nejčastěji jezdíte, zda nemáte nějaké zdravotní problémy a určit si i svoje cíle. A jak tedy na to?

Dva druhy horských kol

Hardtail nebo full suspension alias „pevňák“ nebo „celopéro“, přesně na to se vás v prodejně horských kol zeptají. Zatímco první typ vám nabídne pevnou zadní část a odpruženou vidlici, druhý typ má odpružení na obou místech.

klolo

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Výběr kola podle typu terénu

Nelze univerzálně doporučit jen jedno ideální horské kolo. Pokud preferujete spíše jednodušší traily, na nichž po celou dobu jezdíte víceméně po hladkém povrchu a neváháte si užít i delší pozvolné stoupání, měl by vám stačit hardtail.

Ne vždy je totiž odpružení celého těla bicyklu výhodou. Pevná zadní část kola naopak pomáhá přenášet maximum dostupné síly do pedálů, což bude v konečném důsledku znamenat plynulou, rychlejší a samozřejmě efektivnější jízdu.

A „celopérák“ se pak hodí pro všechny obtížnější typy terénu, u nichž se musíte potýkat s řadou překážek, prudkými sjezdy i výjezdy apod. Systém odpružení vás uchrání před těmi největšími nárazy a tvrdými dopady. I přejezdy přes ten nejdrsnější terén vás tak úplně neodrovnají.

Měkčí dopady jsou výhodné také pro všechny jezdce, kteří mají problémy se zády či s krční páteří. Právě těm neustálé poskakování opravdu nedělá dobře a kompletní odpružení kola dokáže tento faktor do značné míry eliminovat.

Kolo

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Máte raději výkon nebo spíš rychlé sjezdy?

Pokud jedete spíše na aerobní výkon a vyloženě si libujete ve fyzicky náročných sjezdech, ve kterých nechybí častá stoupání, sáhněte po částečném odpružení kola. Tyto modely totiž bývají lehčí a nebudou vás nutit táhnout s sebou do terénu víc váhy, než nezbytně potřebujete.

Naopak ve chvíli, kdy si rádi užíváte čistou radost z dynamiky rychlých sjezdů a milujete proměnlivou horskou cyklistiku s rychlým střídáním terénu, bude pro vás ideální full suspension.

S přihlédnutím ke hmotnosti a ceně kola

I tohle jsou dva důležité faktory, které určitě nemohou zůstat opomenuty. Když vsadíte na hardtail, můžete těžit zejména z jednoduší konstrukce. A to s sebou přirozeně nese i nižší váhu takového modelu.

„Celopérák“ je o poznání těžší. Může za to nejenom odpružení navíc v jeho zadní části, ale také speciálně přidaný materiál, který zajišťuje pevnost a odolnost jeho rámu. Nejde o nic pro padavky a rozmanité terénní překážky, u nichž je nutné kolo vést nebo dokonce hodit na ramena, by vám rychle znechutil.

A jak je to s cenou? I ta samozřejmě hraje při výběru nového horského kola velmi významnou roli. Pamatujte si, že částečné odpružená kola bývají vždycky levnější. Jejich konstrukce je totiž jednodušší a díky tomu samozřejmě i méně finančně náročná.

Oproti tomu full suspension jsou velmi univerzální kousky. Jejich cena je vyšší a je rovněž nutné myslet na to, že bývají o něco poruchovější, než jejich méně odpružení bratranci. Aby ne, když většina jejich částí neustále „pracuje.“ Nabídnou vám však mnohem širší výbavu i snadnější náhradu porouchaných dílů. Díky novým komponentům ho navíc lze snadno upgradovat apod.

Než tedy po svém novém horském kole sáhnete, přesvědčte se, že opravdu víte, kde a jak ho využijete. Budete tak mít jistotu, že si vždy vyberete správně.

Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com

 

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *