Co dělat pokud se vám ztratí kufr na letišti?

Ztracená zavazadla

Ocitnete-li se o dovolené v cílové destinaci, ovšem váš cestovní kufr se zřejmě rozhodl udělat si dovolenou úplně bez vás neznámo kde, nejde o příjemnou situaci. Co udělat proto, abyste se opět se svým kufrem šťastně shledali, si povíme. Cestovní kufr na kolečkách se asi sám neozve a letecká společnost, která ztratí vaše zavazadlo, to musí napravit.

Určitě hned nepropadejte panice

Pokud se vám ztratí cestovní kufr při cestování s cestovní kanceláří, informujte někoho z této kanceláře a řešte problém společně. Jinak už musíte jednat sami. Montrealská úmluva upravuje odpovědnost dopravce za zavazadlo a cestovní kufr, které přijalo k přepravě. Upravuje i limity odpovědnosti dopravce a v jejím rámci je dopravce limitován odpovědností do částky 1 131 SDR. Jde o zkratku Special Drawing Rights, což je měnová a účetní jednotka, která je užívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu. Odpovídá částce okolo 1 250 EUR.

Cestovní kufr na kolečkách ztracený na letišti

Ať už jde o cestovní kufr na kolečkách, bez nich či jiné cestovní zavazadlo, na každém letišti je v celním prostoru přepážka pro reklamaci zavazadel. V cizině ji hledejte pod názvem Lost baggage / luggage. Zavazadlo popíšete a předložíte útržek ze zavazadlového lístku obdržený k palubní letence. Sepíšete protokol PIR, tedy Property Iregularity Report a dostanete telefonní číslo, na kterém se průběžně můžete informovat o průběhu reklamace. Většinou se sami z letiště ozvou a nalezené zavazadlo vám doručí na uvedenou adresu.

Ztráta zavazadla a definice

Za ztrátu zavazadla se pak považuje situace, kdy vaše zavazadlo nebylo nalezeno do 2 dnů po příletu. Do té doby může být pouze zpožděno. Pokud bylo ztraceno, musíte to nahlásit dopravci do 24 hodin, a v případě mezinárodních letů do 7 kalendářních dnů. Ve většině případů se jsou zavazadla doručena s následujícím letem, tedy za pár hodin. 98 % zavazadel se najde a vrátí. Pokud spadnete do oněch 2 %, je letecká společnost povinna ztrátu finančně nahradit.

Náhrada za ztracená zavazadla

Náhradu lze požadovat, pokud je zpoždění delší než 24 hodin. Od zakoupených základních hygienických prostředků si schovejte všechny účtenky. Pokud přepravní společnost nenajde zavazadlo do 21 dnů od příletu, je zavadlo či cestovní kufr prohlášen za ztracené. Pak můžete začít vymáhat finanční náhradu. V případě poškození zavazadla se na letišti informujte o reklamaci. Pracovníci aerolinek zavazadlo důkladně prohlédnou a pak zajistí bezplatnou opravu, nebo oznámí jiný postup. Na pozdější reklamace nebude brán ohled. Přepravce neručí za škody vzniklé špatným zabalením nebo vadou zavazadla. Dražší věci je vhodné se připojistit.

Radek Štěpán

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.