Krásné vyhlídky Novohradských hor

Novohradské hory

Jen pár kilometrů za hranicemi najdeme atraktivní vrcholy s krásným výhledem a četnými kamennými útvary. Rakouská strana Novohradských hor svým charakterem lesních cest, které vedou kolem kamenných solitérů, dosti připomíná šumavskou Medvědí stezku.

Výchozí bod

Výchozím bodem je vesnice  Heinrichs bei Weitra. Vesnice se nachází 4 kilometry od přechodu Nové Hrady. Uprostřed vsi je křižovatka, na ní je nutno odbočit doleva. Své auto můžete buď nechat u kostela, nebo zajet až pod les po pravé straně silnice. A právě tady začíná méně známý okruh, vedoucí kolem útvarů Schalenstein, Rutschstein, Brotlaibstein nebo  Frauenschuh. Při cestě zpátky křižovatku rovně přejděte a asi po kilometru objevíte kapli Johana Tanzera, jež připomíná třicetiletou válku. Poté pokračujte po cestě dál směrem k vyhlídce Mandelstein. Narazíte zřejmě i na ukazatel na skalní útvar Hut. Ten však raději ignorujte. Cesta je tam totiž téměř neznačená a velmi neschůdná. Za ostrou serpentinou po levé straně narazíte na parkoviště a naproti něj na vstupní bránu k vyhlídce Mandelstein.

Dvě cesty

Ještě před dosažením cíle, asi 200 metrů, je možné zvolit více cest. Tou první je cesta přímá, ale více kamenitá. Tato cesta vede kolem kaple, která byla vystavěna na památku poválečného odsunu v roce 1945. Z vrcholu hory je pak krásně vidět na Nové Hrady, rybník Žár, Borovany a další pohraniční vsi. Druhá volba cesta je spíše taková okružní. Vede pod úpatím skal a zároveň prochází skalní branou zvanou Mandelsteintor.  Stezka vás zavede opět ke kapli a pak mírnější cestou k vyhlídce.

Nebelstein

Další krásný výhled a to na rakouskou stranu nabízí vrchol Nebelstein. Ten je vzdálen 10 kilometrů od Mandelsteinu. Cesta od parkoviště k vrcholu a vyhlídce je kratší a pozvolnější, než byla ta předchozí. Z vyhlídky uvidíte třeba na klášter Zwettl, část Třeboňské pánve nebo nedalekou historicky významnou Weitru.

Studentka logopedie se zájmem nejen o řeč, ale i o cestování, čtení knih a další. Snad texty nikoho neurazí a budou se líbit.