Nejdelší podmořský tunel na světě, jehož stavba vychází z proslulé stavebnice
Na dánském ostrově Lolland probíhá jeden z nejambicióznějších projektů v Evropě. Jedná se o stavbu nejdelšího podmořského tunelu, jenž spojí Dánsko s Německem.
Jsou tunely, nad kterými se vám tají dech. V případě právě probíhající stavby se vám tají jak dech, tak budí i úžas. Kdy se poprvé projedeme tímto tunelem?
Unikátní projekt s nelehkým startem
Jedná se o projekt Fehmarnbelt, jenž má propojit Dánsko s Německem. Tunel má být dlouhý 18 km. Projekt vyjde na 10 miliard eur. Začátek stavby nebyl zrovna ideální. Zatímco na dánské straně získal povolení už v roce 2015, tak v Německu ekologické organizace bojkotovaly stavbu z obavy o pobřeží biotopy, které by mohly být pracemi narušeny.
O projekt se dokonce vedly i soudní pře. Za tímto účelem vznikla organizace přímo proti této stavbě tunelu. Německá strana obdržela takřka 12 tisíc námitek. Na podzim v roce 2020 federální správní soud veškeré protesty zamítl. A tak mohla konečně začít stavba, a to po dlouhé době čekání.
Precizní stavba aneb vše musí být na milimetry
Tunel bude tvořen 90 obřími betonovými segmenty, které budou kladeny přímo na mořské dno a spojovány dohromady jako kostky lega. Což je vzhledem k původu jedné z nepopulárnějších stavebnic na světě vskutku příhodné. Půjde o jeden ze zásadních prvků celého stavebního procesu.
Jen tak pro zajímavost, každý segment je dlouhý 217 metrů, široký 42 metrů a jeho hmotnost je okolo 73 tisíc tun. Přesto jsou segmenty konstruovány tak, aby díky balastním nádržím plavaly a mohly být na místo umístění taženy remorkéry. Poté budou spuštěny do připraveného příkopu na mořském dnu, a to s přesností několika milimetrů. To se bude dít za pomoci navigace GPS a podvodních kamer.
Foto: autor Josve05a
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fehmarnbelt_Tunnel_20141120_(15869309745).jpg
Kdy se tunel otevře veřejnosti?
Vize je taková, že by stavba měla být dokončena v roce 2029. Tunel by měl zkrátit cestu mezi dánským městem Rødbyhavn a německým Puttgardenem na pouhých 10 minut jízdy, vlakem na 7 minut. Aktuálně na trase probíhá jen přeprava pomocí trajektů, kterým to trvá necelou hodinu.
Zdroj: https://zoom.iprima.cz/veda-a-technika/nejdelsi-podmorsky-tunel-472939
https://www.kvety.cz/zajimavosti/evropa-nejdelsi-podmorsky-tunel-dansko-nemecko/
Náhledové foto: M. lundwall
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Femeren-tunnel-may-2025.jpg