V metru už si moc nesednete: Sedačky ve špičce vám prostě sklopí pod zadkem – je přece potřeba více místa na stání
Jezdíte do práce metrem a rádi si u toho na pár minut odpočinete? Tak se připravte, že tahle radost vám v budoucnu možná vezme roha. Nový trend v městské dopravě je totiž jasný – proč bychom kupovali nové soupravy a upravovali jízdní řád, když je místo toho možné jednoduše do jednoho vagónu nacpat víc lidí? A co na to, že se přitom nebudou cítit právě pohodlně…
Když je třeba více místa
Na veletrhu městské dopravy v německém Hamburku se letos představila opravdu „žhavá“ novinka – tamní dopravní podnik totiž ukázal, jak bude vypadat metro budoucnosti. A že to bude jízda. Míň sedaček, víc stání, širší vozy a chytré technologie.
Ale pokud máte slabost pro posedávání (protože se třeba z práce vracíte nadmíru utahaní), tak se podržte – některé lavice půjdou dokonce dálkově sklopit. A to víceméně bez ohledu na to, kdo je právě potřebuje.
Víc lidí = míň pohodlí
Vedení hamburského metra totiž tvrdí, že běžný cestující jede metrem stejně jen pár zastávek, takže nepotřebuje sedět. Kdo jede z centra, většinou si stejně postojí, protože se na žádnou sedačku prostě nevejde. Zato ten, kdo nasedá na periferii a jede tedy dál, si obvykle místo k sezení bez potíží najde, protože v těchto částech není metro ještě tak vytížené.
Foto: Pixabay
A právě proto by měla hlavní roli při konstrukcích moderních metrovlaků hrát hlavně flexibilita. A tak vznikl nápad se sklopnými lavicemi, které může strojvedoucí elektronicky „zablokovat“ nebo „odblokovat“ podle denní doby. Takže ráno, když je metro plné jako školní jídelna ve dne, kdy se podávají buchtičky se šodó, sedačky prostě zmizí. A odpoledne, až onen hlavní nápor opadne, se zase mohou vrátit.
Sedačky na povel
Nejde ale o klasické sklopky jako ve vlaku – žádné cvak a sedíte. V metru bude o tom, v jaké poloze se bude sedačka aktuálně nacházet, rozhodovat dispečer nebo strojvedoucí. Pokud bude potřeba navýšit kapacitu, uvolní se zámky a lavice se ručně sklopí. Může se tedy stát, že vám přijdou sklopit sedačku přímo pod zadkem, pokud se důrazněji neohradíte. A to si zatím můžeme gratulovat v tom, že mají na trh zatím přibýt jen tyhle ruční verze. Až bude všechno probíhat automaticky, kdo ví, jak to bude vypadat.
Není divu, že někteří novináři označili nové soupravy bez míst k sezení za „dobytčáky“. Prý mají až moc funkčního designu, málo komfortu. Ovšem statistiky hovoří jasně, a proti těm se prostě příliš bojovat nedá.
A co vy? Vadilo by vám stát celou cestu, nebo si říkáte, že rychlejší a prostornější metro za to stojí?
Zdroj: https://www.uitp.org/news/6-mobility-trends-vital-to-the-success-of-public-transport-across-central-europe/, https://www.alstom.com/press-releases-news/2025/5/alstom-uitp-connecting-people-and-communities-thriving-hamburg-and-beyond, https://www.facebook.com/ALSTOM/posts/are-you-ready-to-transform-urban-mobility-team-alstom-is-bringing-the-future-to-/1105787001584736/, https://www.uitpsummit.org/hamburg2025/
Náhledové foto: DALL-E
Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.