Po stopách první evropské koněspřežky

01_konesprezka

Koněspřežná dráha vedoucí z rakouského Lince co Českých Budějovic byla ve své době technickým unikátem a první stavbou svého druhu na evropském kontinentu. Dnes jsou její zbytky na českém i rakouském území opečovávány jako významná technická památka a současně zajímavým tipem na výlet za poznáním.

Historie koněspřežky

Historie koněspřežné dráhy Linec – Budějovice se začíná psát možná trochu překvapivě na vodě. V roce 1807 byl totiž František Josef Gerstner pověřen zpracováním studie způsobu propojení Vltavy a Dunaje prostřednictvím plavebního kanálu. Ač profesionál v oboru lodní dopravy, doporučil nakonec vybudování železnice, ve své době samozřejmě koněspřežné.

Dílo bylo dokončeno v roce 1830 a pravidelný provoz začal v roce 1832. Hlavní přepravovanou komoditou byla sůl z rakouských solných pánví, ta měla přednost i před cestujícími, s jejichž přepravou se začalo až o něco později. Nákladní vlaky urazily trasu za 3 dny, ty osobní potom za 14 hodin. V obou směrech se vyjíždělo v 5 hodin ráno, do cíle vlaky dorazily v 7 hodin večer.

Trať byla samozřejmě jednokolejná a soupravy jedoucí v opačných směrech se křižovaly na půli cesty ve stanici Kerschbaum, kde byl samozřejmě i hostinec, ve kterém se mohli cestující občerstvit. Provoz koněspřežky byl ukončen kolem roku 1870 a trať byla přebudována pro parní provoz. Celá řada fragmentů dráhy ale přežila a dnes jsou častým cílem výletníků a zájemců o historii.

02_konesprezka

Zdroj obrázku: Wikimedia Commons

Co navštívit?

Putování za památkami na linecko-budějovickou koněspřežku můžeme začít třeba v Českých Budějovicích, kde se zachoval strážní domek. Dnes je v něm umístěna expozice Jihočeského muzea věnovaná právě koněspřežce. V Holkově zase dosud stojí staniční budova a stáje, právě v této stanici se totiž poprvé přepřahalo. Ve Velešíně je na původním mostku položena kopie kolejí, návštěvníci tak mohou získat představu o tom, jak vlastní dráha vypadala.

Další menší stavby a konstrukční části dráhy nalezneme v Bujanově, Kamenném Újezdě, Dolním Dvořišti, Pšenici, či v Rybníku. To hlavní ale čeká na turisty v Rakousku. Mezi nádražím Semmerau a bývalou stanicí koněspřežky v Kerschbaumu je zbudována naučná stezka koněspřežné dráhy v jejímž cíli se nachází muzeum a také několikasetmetrový zrekonstruovaný úsek, po kterém se v rámci vyhlídkových jízd můžete projet.

Zdroj náhledového obrázku: Wikimedia Commons