Cítíte se v autě ospale? Důvody jsou dle vědců jasné

Řidič

Únava během řízení automobilu není ničím výjimečným. Ba naopak. Setkáváme se s ní poměrně často. Někdy bývá také příčinou dopravních nehod. Vědci se na tuto únavu zaměřili podrobněji a došli k zajímavým závěrům. Za extrémnější únavou nemusí stát jen náročné činnosti, brzké ranní vstávání nebo absence kofeinu. Proč se tedy řidiči podle nových výzkumů cítí unavení? Podle vědců stačí k tomu, aby se únava dostavila, pouhých 15 minut.

Za únavou stojí jemné vibrace

Jeden ze členů výzkumného týmu Stephen Robinson se zmínil o drobných vibracích, jež člověka uspávají. Konkrétně řekl: „Zjistili jsme, že jemné vibrace, které se nesou sedačkami v autě, dokážou ovlivnit mozek i tělo. Naše studie odhalila stálé vibrace zvláště při nízkých frekvencích – což zažíváme při řízení osobních i nákladních automobilů. Únava přepadne i řidiče, kteří jsou dokonale odpočinutí a zdraví.“

Reakce lidí na různé frekvence

Součástí výzkumu Stephena Robinsona bylo celkem 15 dobrovolníků. Ti se snažili ukázat, jak člověk reaguje v simulátoru jízdy na rozličné frekvence. Dobrovolníci se testovali hned dvakrát, a to v případě nízkofrekvenčních vibrací majících frekvenci od 4 do 7 Hz. Hlavním cílem byl výzkum HRV, tedy variability srdečního tepu. Měření trvající 60 minut ukázalo, že k únavě dochází již po pouhé čtvrthodině. Větší ospalost dorazila po půlhodině.

Jsou tedy silnice v tomto ohledu bezpečné?

Samotného výzkumu se účastnilo jenom 15 dobrovolníků, takže velké závěry z něj dělat nelze. Vědci se údajně v dalším bádání soustředí na mnohem větší skupinu lidí. Tak jako tak se ale ukazuje, že k většímu bezpečí provozu by mohlo dojít díky konstruování specifických sedaček. Ty by mohly působit dokonce opačně oproti těm stávajícím. Tak uvidíme, jaká bude realita v budoucnu.

Zdroje info: studyonline.rmit.edu.au, ediweekly.com

Náhledové foto: Pixabay

Radek Štěpán

Cestování mě baví. V mnohých lokalitách jsem už byl a rád se s vámi podělím o své zážitky.