Projeďte se nejdelším železničním tunelem v ČR

01_tunel

Cestování po železnici má svoji unikátní romantiku, díky které je pro mnoho lidí nedílnou součástí jejich cestovatelských plánů. A nemusí vždy jít o dopravu na místo, kde budou trávit dovolenou. Sama železnice totiž nabízí celou řadu zajímavostí, které stojí za vidění nebo za vyzkoušení. Přesně takovou zajímavostí je jistě i nejdelší železniční tunel v České republice. Proč se jím neprojet?

Nejdelší a nejnovější

Od prosince roku 2018 je nejdelším železničním tunelem u nás Ejpovický tunel. S jeho uvedením do provozu se celková délka všech zelezničních tunelů pod patronací Správy železnic zvýšila na 49.5 km. Ejpovický tunel sám měří 4 150 m. Tunel má dva tubusy a vlak mezi jeho oběma konci překoná převýšení 35 m. Vlaky v něm mohou jezdit maximální rychlostí 160 km/h, výhledově se ale počítá s jejím zvýšením až na 200 km/h.

Stavba tunelu trvala 5 let a díky ní se cesta z Prahy do Plzně zkrátila o 6.1 km a téměř 10 minut jízdy. Konkrétně se na této trati nachází Ejpovický tunel mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka. Jak již jsme zmínili, pokud byste se chtěli tunelem projet, není nic snazšího než nastoupit do některého z vlaků projíždějících Plzní, např. známých Západních expresů z Prahy. Tunelem ale nejezdí jen rychlíky, svézt se můžete i některým příměstským vlakem, který obsluhuje okolí Plzně.

02_tunelZdroj obrázku: Wikimedia Commons

Ejpovický tunel v mezinárodním srovnání

I když je Ejpovický tunel u nás nejdelším, oproti některým tunelům v zahraničí je jen hodně malým sourozencem. Není překvapením, že nejdelšími tunely se mohou chlubit především země s hornatým terénem. Mezi deseti nejdelšími železničními tunely najdeme stavby v Číně, Rakousku i ve Španělsku, tři úplně nejdelší ale leží v jiných zemích.

Pomyslnou bronzovou příčku zaujímá s délkou 50,4 km Eurotunel spojující Francii s Británií pod kanálem La Manche. Otevřen byl v roce 1994 za účasti královny Alžběty II. a francouzského prezidenta François Mitterranda.

Druhým nejdelším tunelem světa je japonský tunel Seikan z roku 1988, který měří plných 53,8 km. Tunel Seikan vede pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó. I když je Seikan celkově delší než Eurotunel, bereme-li v potaz pouze podmořskou část tunelů, potom vyhrává Eurotunel (37,9 km oproti 23,3 km).

Tím vůbec nejdelším železničním tunelem světa je Gotthardský úpatní tunel ve Švýcarsku. Tento tunel pod Alpami měří dokonce 57 kilometrů a označení úpatní jej odlišuje od původního 15 km dlouhého Gotthardského tunelu ve stejné oblasti.

Do těchto tunelů má ten Ejpovický daleko, i tak ale jako tuzemská technická zajímavost stojí za vidění!

Zdroj náhledového obrázku: Wikimedia Commons