Jak to vypadá se zvýšením kapacity dálnice z Prahy do Mladé Boleslavi? Vypadá to, že se ledy konečně začaly hýbat – bude se však škrtat

O tom, že je většina našich hlavních tahů doslova přecpaná spěchajícími motoristy, asi není třeba dlouze polemizovat. Dobrou zprávou však je, že se s tím některé lokální samosprávy snaží něco dělat. Ve hře je tak například i dlouho očekávané zvýšení kapacity dálnice z Prahy do Mladé Boleslavi.

Ředitelství silnic a dálnic ČR se v této souvislosti nechalo slyšet, že má již zpracovánu dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) na rozšíření dálnice D10. A to v úseku od 3. až po 46. kilometr. Pokud si právě nevybavujete mapu, tak vám prozradíme, že jde o úsek od křižovatky Radonice až po Kosmonosy. Byly také zveřejněny i některé varianty řešení mimoúrovňových křižovatek.

Jen rozšíření? Nejspíše ne

Nečekejte však jednoduchý postup prací. Ve hře je totiž komplexní modernizace dálnice. V úvahu tedy nepřipadá jen její rozšíření, ale i varianty možného rušení některých EXITů (těch, jež dnes nejsou údajně dostatečně vytíženy).

Foto: EKOLA group

Skutečně plnohodnotnou optimalizaci a modernizaci však mnohdy komplikují zastaralé normy. Uveďme si jeden příklad :jedná se o využití tzv. staré hlukové zátěže, uváděné ve 20 let starých akustických studiích. Mezní hranice je díky ní stanovena 70 dB, ta je však dnes skutečně nepřijatelná. „Nejde o splnění norem, ale o to, zda občané zde budou mít vůbec vhodné podmínky pro život. Výrazný vliv na zdraví člověka, u takto vysokých hodnot, je dnes nesporný. Navíc, co budeme dělat až tyto krajní hodnoty budou po realizaci odstranění křižovatek překročeny? Pro překotný rozvoj oblastí, které jsou v blízkosti Prahy, lze velice problematicky vše namodelovat.

Takže stále platí dvakrát měř, jednou řež. To měření musíme skutečně dobře „nastavit“ a řezat pouze s ohledem na skutečně dobře provedené prognózy,“ nechali se slyšet specialisté na tuto problematiku z ŘSD.

Moderní a lepší? Doufejme

Jak je vidět, moderní architekti a projektanti se nechtějí spokojit pouze se splněním podmínek, které vycházejí z 20 let staré legislativy a limitů. Myslí i na budoucnost. Tak doufáme, že jim tento záměr konečně vyjde tak, jak plánují.

Náhledové foto: EKOLA group

Zdroj: Příprava výstavby zvýšení kapacity dálnice z Prahy do Mladé Boleslavi pokračuje | Protext – PR služby ČTK

Opravdu ráda cestuji - většinou s kompasem v ruce, ale občas i prstem po mapě. A o všechny zajímavosti, které na cestách potkám, se s vámi ráda podělím.